برای آنکه بتوانید عکس های خوبی از سفرهایتان ثبت کنید، باید نکات ارائه
شده در این مطلب را به دقت رعایت کرده و البته ذوق خود را نیز به کار
ببرید. در این مطلب در سه بخش به شما خواهیم آموخت که چگونه با دوربین
موبایل تان عکس های بهتری بگیرید، شش اشتباه رایج عکاس و چگونگی اجتناب از
آنها را متذکر شده و چهار عنصر ضروری برای عکاسی در سفر را مرور خواهیم
کرد. همچنین، تنظیم درست انواع دوربین های همراه شما را شرح داده و ابزاری
را که به آنها برای گرفتن عکس نیاز دارید یادآوری می کنیم.
* بخش اول:
چگونه با دوربین موبایلمان عکس های بهتری بگیریم؟
به گزارش سافت گذر به نقل ازبرترین ها؛ موبایل
ها بهترین و کم صداترین ابزار برای عکاسی از لحظات تصادفی هستند. در اینجا
به ذکر نکاتی می پردازیم تا بهترین استفاده ممکن را از نور و مگاپیکسل
گوشی تان ببرید و تصاویر زیبایی ثبت کنید. فرقی هم نمی کند که آیفون دارید
یا یک گوشی اندروید یا حتی یک نوکیای قدیمی، فقط کافی است این نکات را
رعایت کنید.
1- رنگ
اگر
عکس هایتان کدر هستند و انگار روز غبارآلودی عکس گرفته اید، پس بهتر است
به سراغ تنظیمات دوربین بروید و آیکون «cog» را فشار بدهید. در این قسمت می
توانید کنتراست تصاویر را بالاتر ببرید تا تیره تر شوند و دیگر بی رنگ و
رو نباشند و چهره ها نیز قشنگ تر به نظر برسند. کار دیگری که می توانید
برای کاهش «گرین» انجام بدهید انتخاب عکسی است که اندازه و کیفیت بهتری
داشته باشد.
2- زمان
دوربین
بعضی موبایل ها به خاطر تاخیر دریچه «شاتر» مشهور هستند؛ تصویر خیلی بعد
از صدای شاتر گرفته می شود. اول صدای شاتر شنیده می شود و چند لحظه بعد از
آن، تصویر ثبت می شود. در نتیجه وقتی در حال شمارش برای سوژه تان هستید و
می گویید: یک ... دو ... سه؛ با گفتن «دو»، دکمه دوربین را فشار بدهید. بعد
از فشار دادن دکمه کمی صبر کنید و ثابت بمانید تا تصویرتان محو نشود. با
تمرین زیاد، قلق کار دست تان می آید گرچه تصویر سوژه تان بسیار طبیعی می
شود چون قبل از آنکه ژست بگیرند از آنها عکس گرفته اید.
3- نور
قانون
می گوید: «نور بیشتر، عکس بهتر» اگر دوربین تان فلش ندارد و تصاویر را
نیمه تاریک ثبت می کند، تصاویرتان را حذف نکنید. به کمک نرم افزار تصحیح
عکس می توانید تصاویری که ظاهرا خراب شده اند را روشن تر کنید. اگر برایتان
ممکن است سوژه را به سمت زوایای نورانی هدایت کنید و به خاطر داشته باشید
که نور روی سوژه باشد نه پشت آن، در غیر اینصورت تصویر ضد نوری از سوژه
بگیرید؛ به این معنا که به آن سوی سوژه بروید در حدی که شعاع کم نوری از
چراغ خیابان به پشت سرتان بتابد. سپس به روی تاریکترین بخش های سوژه
«فوکوس» کنید. دوربین به کمک این شیوه، متوجه نور کمِ تصویر شده و درصدد
جبران آن برمی آید.
4- تصاویر تار
آیا
با دوربین تان تصاویر تار و لرزان می گیرید؟ راهش این است که صاف بایستید و
همینطور که دوربین به دست گرفته اید به دیواری تکیه بدهید یا بازوهایتان
را به پهلوها بچسبانید و آرنج ها را روی استخوان لگن قرار بدهید. وقتی دکمه
شاتر را فشار می دهید به مدت چندین ثانیه و بیشتر از معمول، انگشت تان را
روی دکمه بگذارید تا تصاویر به صورت ایستا ثبت شوند و تاخیر دریچه شاتر هم
جبران شود. مانند تیراندازان ماهر، هنگامی که در حال فشار دکمه هستید نفس
تان را به بیرون بدهید یا اینکه تایمری روی دوربین تان نصب کنید و آن را
لبه جایی قرار بدهید تا ثابت و بی حرکت باشد. تامین نور بیشتر باعث می شود
تا هنگام استفاده از سرعت بالای شاتر، تصاویر دوربین تان تار نشوند و نیاز
نباشد در نور کم فوکوس کنید.
5- تداخل
اطمینان
حاصل کنید که قاب تلفن تان جلوی لنز دوربین قرار نگرفته باشد. اگر بالای
تصویرتان لکه سفید رنگی وجود دارد، به دلیل انعکاس فلش دوربین و برخوردش با
کناره های ضخیم لنز دوربین است. نورهای بیرونی هم می توانند باعث ایجاد
گرین های سفید در تصویرتان بشوند. در صورت بروز چنین اتفاقی با دست تان
سایه بانی بالای سر لنز ایجاد کنید.
6- ترکیب بندی
به
کار بستن اصول اساسی ترکیب بندی باعث می شود حتی به کمک دوربین های کوچک و
معمولی هم بتوان تصاویر زیبا و برجسته ثبت کرد. از قانون یک سوم استفاده
کنید. هیچ گاه سوژه تان را در میانه قاب نگذارید، کنارتر ببرید و در یک سوم
قاب قرارش بدهید. اگر سوژه تان انسان است چشمش باید در یک سوم بالای قاب
قرار داشته باشد.
7- نرم افزارها
استفاده
از نرم افزارهای رایگانی مانند «اینستاگرام» و «پیکسلاروماتیک» باعث
زیبایی و درخشش تصاویرتان می شود و حال و هوایی شبیه عکس های قدیمی به آنها
می دهد. «فتوشاپ» و «فتوشاپ اکسپرس» یکی دیگر از نرم افزارهایی است که به
کمک آن می توانید تصاویر را قیچی یا پرنورتر کنید. در ضمن، موقعیت یاب
(GPS) دوربین تان را هم روشن کنید تا جزییات مکانی هر عکس ثبت شود چرا که
بعدها می توانید مکان دقیق شان را پیدا و نقشه سفرتان را مشخص کنید.
بخش دوم:
شش اشتباه رایج عکاسی و چگونگی اجتناب از آنها
تصاویر
و مناظری که برای عکاسی از آنها راهی سفر شده اید، فرصت های گذرایی برای
عکاسی هستند. به خاطر داشته باشید که هر لحظه بایست آماده عکاسی از این
لحظات و تصاویر باشید. در اینجا به شش اشتباه رایج اشاره می کنیم که باعث
می شوند به جای ثبت تصاویر فوق العاده، عکس های بسیار معمولی بگیرید:
1- نداشتن گیرایی
نخستین
نکته ای که بایست به آن توجه کنید موضوع است. موضوع چیست و چرا از چنین
موضوعی عکس می گیرید؟ تصاویر موفق، گیرایی زیادی دارند؛ ترکیب بندی، عنصر
کلیدی این تصاویر است. چیزی که برای نخستین بار باعث توجه شما شده است
احتمالا باید باعث جذب و توجه مخاطب هم بشود.
2- دوری از موضوع
بی
شک ترکیب بندی خوب به عهده موضوع عکاسی گذاشته می شود. در ابتدا می توانید
تمامی قاب را با موضوع پر کنید. به کمک این شیوه می توانید عناصر اضافی و
ناخواسته را حذف کنید و از ثبت موضوعات بسیار کوچک و ناچیز بپرهیزید و بر
این اشتباه رایج غلبه کنید. موضوعات بسیار کوچک باعث سردرگمی مخاطب می شود
به حدی که نمی داند موضوع عکاسی چیست. گاهی اگر چند قدم به موضوع نزدیک
شوید یا به آرامی زوم کنید باعث ایجاد تفاوت فوق العاده ای در تصاویرتان می
شوید.
3- فوکوس اشتباه
مهمترین
بخش تصویر باید نقطه قوت تصویر باشد، در نتیجه موقع فوکوس مواظب باشید.
اگر به جای موضوع اصلی، چیز دیگری در مهمترین بخش ترکیب بندی قرار بگیرد
نگاه مخاطب روی نقطه نادرستی تمرکز می کند. اغلب دوربین های کامپکت و SLR
امکانی به نام قفل فوکوس (Focus-lock) دارند که با فشردن دکمه شاتر فعال می
شوند و به راحتی قابل استفاده هستند. به کمک این امکان می توان روی موضوع
اصلی فوکوس کرد و بدون فوکوس خودکار دوربین، دوباره قاب بست.
4- قرار دادن موضوع در وسط قاب
اگر
موضوع را در میانه قاب قرار بدهید باعث ایجاد یک ترکیب بندی ایستا می شود؛
پس برای خلق تصویری زیبا، موضوع را وسط قاب نگذارید. همینطور که در حال
فکر به محل موضوع هستید اصل سنتی یک سوم را فراموش نکنید. این اصل هنوز
کارساز است و باعث خلق تصاویر منحصر به فردی می شود. وقتی از میان دریچه
دوربین نگاه می کنید، دو خط عمودی و افقی را تصویر کنید که یکدیگر را قطع
می کنند و 9 عدد مستطیل می سازند. سپس موضوع و عناصر مهم را رو یا در
نزدیکی نقاطی بگذارید که خطوط افقی و عمودی یکدیگر را قطع می کنند.
مثلا
اگر پرتره می گیرید؛ در نتیجه موضوع، چهره انسان است و مهمترین قسمتش،
چشمان موضوع است. در مورد مناظر، مهمترین بخش احتمالا قایقی است که روی
دریاچه تکان تکان می خورد. قایق را روی نقاط متقاطع بگذارید و افق عکس را
با خطوط افقی متقاطع، تطبیق بدهید.
5- عنصر اضافی
از
عناصری بپرهیزید که با موضوع اصلی مغایرت دارند. به فضای اطراف موضوع تان
دقت کنید و اشیاء یا عناصری را حذف کنید که رنگ، اندازه و شکل موضوع را تحت
الشعاع قرار می دهند. عناصر اضافی قاب که حذف می کنید به قدر عناصر بیرون
قاب، بی اهمیت هستند. آیا قصد دارید همه سیم ها و کابل هایی که دور و بر
نمای ساختمان های زیبا پیچیده را در قاب عکس تان قرار بدهید؟ اگر چنین
قصدی داشته باشید ایرادی ندارد، اما وقتی ایراد دارد که متوجه آنها در قاب
تان نشده باشید. قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید با دقت قاب تان را
جستجو کنید و به دنبال عناصر اضافی و مزاحم بگردید.
6- عدم توجه به جهت تابش نور
فارغ
از اینکه نور مکان، طبیعی، مصنوعی، داخلی یا حتی نور فلش باشد؛ جهت تابش
نور و چگونگی روشن کردن موضوع می تواند باعث خوب شدن عکس یا خراب شدن عکس
شود. از این رو جایگاه نور در عکس، حیاتی است. اگر نمای ساختمان زیبایی در
سایه قرار گرفته باشد یا به خاطر کلاه، نیمی از صورت در سایه قرار بگیرد
عجله کنید یا موضوع را تکان بدهید یا خودتان حرکت کنید. در ضمن اگر موضوع
ناپدید می شود، قدری صبر کنید یا زمان دیگری به سراغ موضوع بیایید. باید
زمانی از روز را انتخاب کنید که نور به جای آنکه باعث کوچکی موضوع شود، به
گیرایی موضوع کمک کند.
بخش سوم:
چهار عنصر ضروری برای عکاسی در سفر
برخی
از بهترین عکس های سفری به کمک ابزارهایی مانند سه پایه و لنز زوم ثبت شده
اند. وجود این ابزارها در کوله پشتی هر عکاسی باعث آمادگی بیشتر عکاس می
شود تا بهترین استفاده ممکن را از فرصت های پیش رو ببرد.
1- دوربین های کامپکت
به
حرف قدیمی ها گوش نکنید. این روزها عکس گرفتن مهمتر از اصل و نسب دوربینی
است که با آن عکس می گیرید. مهم نیست آیفون باشد یا یک دوربین کامپکت جمع و
جور، مهم عکس شماست. دوربین های SLR برای پیگیری سریع و لحظه ای موضوع
کُند و بی قواره هستند و وقتی تازه لنز مناسب را پیدا می کنید دیگر موضوع
تکان خورده و از قاب بیرون رفته است.
2- سه پایه کوچک
بهترین
دوست عکاس برای عکس های کلوزآپ، سه پایه است. با استفاده از سه پایه،
دوربین تان بدون هیچ لرزش و حرکتی ثابت می شود. برای نوردهی های طولانی در
شب یا مکان های کم نور هم، همراه داشتنه سه پایه از ضروریات است چرا که
بدون سه پایه، نمی توانید با دست، دوربین را کاملا ثابت نگه دارید.
3- جادوی ساعت
در
عکاسی، ارزش و قدرت ساعت مچی را دست کم نگیرید. ساعت کمک تان می کند تا
زمان فعالیت تان را با مناسب ترین نور روز هماهنگ کنید. ساعت تان را کوک
کنید و آماده باشید تا هنگام طلوع یا غروب خورشید به دل طبیعت بروید و
تصاویر بی نظیری بگیرید.
طبیعت کمی پیش از فلق خورشید، لحظاتی
جادویی برای عکاسان پدید می آورد. نور خورشید در این ثانیه ها عسلی رنگ
است؛ سایه ها را کشیده تر و بافت را برجسته تر می کند. بسیاری از تصاویر
زیبا از طبیعت، در همین ساعات گرفته شده اند.
4- لنز زوم و پولاریزه
اغلب
عکاسان معتقدند که کار کردن با کودکان کمی دشوار است. البته عکاسی از
حیوانات هم دشواری های خاصی دارد. آنها کارهای واجب تر و مهمتری از ایستادن
روبروی دوربین تان دارند و ناگهان تکان می خورند و از قاب بیرون می روند.
یادتان باشد موقع عکاسی از حیوانات به این دو ابزار مجهز باشید: سه پایه و
لنز زوم. برای عکاسی از کودکان هم می توانید از لنزهای پولاریزه استفاده
کنید که مانع بازتاب نور خورشید، دریا و ابرهای ضخیم می شود.
غروب دلپذیر آبادان
وقتی
منظره ای مابین دوربین ما و نور خورشید قرار می گیرد. تصویر به این صورت
درمی آید که اصطلاحا به آن «ضد نور» یا «سیلوئت» می گویند. برای آنکه بتوان
تصویر زیبایی از غروب خورشید ثبت کرد، یکی از راه ها قرار دادن انسان در
مقابل نور خورشید است؛ همان کاری که عکاس در این عکس و حوالی رودخانه ای در
آبادان انجام داده است.
پرواز زنبور
عکاسی
از پرواز یک حشره، نیازمند تمرکز و تنظیم درست سرعت و نوردهی دوربین است.
این نوع عکس ها را نمی توان با دوربین های غیرحرفه ای گرفت چرا که ثبت
پرواز سریع این جانوران توسط دوربین های غیرحرفه ای ناممکن است. این عکس
توسط دوربین حرفه ای «اولمپوس» از زنبوری برفراز یک شکوفه بهاری در شیراز
گرفته شده و عکاس توانسته با تنظیم دقیق دوربین، حشره را روی هوا به صورت
ثابت ثبت کند.
ارتفاع کال جنی
یکی
از مهمترین کارکردهای وجود عنصر انسانی در عکس، ارائه مقیاس درست از منظره
به مخاطب است. نکته ای که در این عکس به خوبی دیده می شود. این تصویر، از
دره «کال جنی» طبس در خراسان جنوبی گرفته شده است. ارتفاع بلند این ستون ها
که بر اثر فرسایش به وجود آمده اند، بدون حضور انسان در کنار آنها برای
مخاطب در این تصویر غیرممکن می شد.
مرنجاب زیر نور ماه
ثبت
ستارگان در شب بر فراز یک بنای تاریخی یا طبیعی، مستلزم نوردهی زیاد است.
بنابراین این عکس را با دوربین های تلفن همراه نمی توان گرفت اما در بسیاری
از دوربین های آماتور، می توانیده زمان نوردهی عکس را تنظیم کنید. این
مشخصه فقط از آن دوربین های حرفه ای نیست. این عکس از کاروانسرای مرنجاب در
زیر نور ماه گرفته شده و به همین دلیل هم با نوردهی کمتری نسبت به آسان
تاریک، می توان چنین لحظه ای را ثبت کرد.